Гігієнічні рекомендації щодо організації роботи табору з денним перебуванням дітей
Щорічно в Україні відкривається та працює близько 12 тис. таборів з денним перебуванням школярів (далі — пришкільні табори), що становить біля 75% від загальної кількості закладів оздоровлення та відпочинку дітей. Враховуючи організацію, оснащення та матеріально-технічну базу таких закладів, їх можна вважати лише закладами відпочинку та/або закладами організованого перебування дітей на період шкільних канікул.
Загальні гігієнічні вимоги до улаштування пришкільного табору
Пришкільний табір може організовуватися під час літніх, осінніх, зимових та весняних канікул. Як правило, він розміщується у будівлях загальноосвітніх навчальних закладів, приміщення яких тимчасово переобладнані під спальні, ігрові кімнати тощо. Під час проведення організаційних робіт треба враховувати, що розміщувати пришкільний табір вище 3-го поверху будівлі не рекомендується. Кількість дітей у такому таборі не повинна перевищувати 250 осіб.
Пришкільний табір організовують для дітей молодшого (1-4-х класів) та середнього (5-9-х класів) шкільного віку. Він комплектується з числа учнів, які навчаються в одній або декількох найближчих школах. У пришкільному таборі комплектуються загони (групи): для учнів 1-4-х класів не більше 25 осіб у кожному загоні та для учнів 5-9-х класів не більше ЗО осіб. Також можливе створення профільного табору, що об'єднує дітей за інтересами (наприклад, юних техніків, моряків, туристів, натуралістів, спортсменів).
За часом перебування дітей пришкільні табори можуть бути двох видів:
▬ з перебуванням дітей у першу половину дня (до обіду) з обов'язковою організацією дворазового гарячого харчування (сніданок, обід);
▬ з перебуванням дітей повний день (до вечора) з організацією триразового гарячого харчування (сніданок, обід, полуденок або вечеря) та денного сну для дітей віком до 10 років.
Тривалість табірної зміни визначається тривалістю шкільних канікул і повинна бути в період літніх канікул не менше 21 дня, а восени, взимку та навесні — не менше 7 днів.
Перерва між змінами у літній період у таборі (для проведення генерального прибирання та санітарної обробки) повинна становити не менше 2 днів.
Земельна ділянка табору
Земельна ділянка для пришкільного табору повинна бути впорядкованою, озелененою, зручною для під'їзду транспорту та розподіленою на зони з обладнаними майданчиками для відпочинку, занять спортом та ігор.
На території табору обов'язково повинні бути засоби захисту від сонця (тенти, навіси тощо).
Спортивне та ігрове обладнання, що знаходиться на території табору повинно бути безпечним, справним, надійно закріпленим, а також відповідати зросту та віку дітей. Дозвіл на його використання закріплюється актом перевірки обладнання, який складає спеціально утворена комісія закладу.
За відсутності на території загальноосвітнього навчального закладу стадіону, майданчику для ігор тощо (наприклад, у великих містах) для організації повноцінного відпочинку дітей у пришкільному таборі доцільно використовувати міські парки культури та відпочинку, зелені масиви, спортивні споруди, басейни, природні водоймища, що знаходяться поблизу закладу. Проте слід пам'ятати, що не кожне природне водоймище придатне для купання. Тому необхідно отримати висновок державної санітарно-епідеміологічної служби та місцевих органів Міністерства з надзвичайних ситуацій щодо можливості використання водоймища та прилеглих до нього територій для оздоровчих цілей.
Обладнання приміщень
У таборі мають бути ігрові та спальні кімнати, кімнати для гурткової роботи, медичний кабінет, спортивний зал, харчоблок, роздягальня для верхнього одягу, комора для спортивного, ігрового та гурткового інвентарю, бібліотека, приміщення санітарної кімнати, санітарні вузли та умивальники.
Спальні кімнати
Спальні кімнати повинні бути окремими для хлопчиків та дівчаток незалежно від віку дітей (з розрахунку не менше 3 м2 на одну особу та не більше 16 осіб в одному приміщенні). їх обладнують стаціонарними одноярусними ліжками або одноярусними розкладними ліжками з твердим покриттям (без панцирної сітки).
У в а г а! Для обладнання спалень не дозволяється використовувати дво- і триярусні ліжка.
Кожне спальне місце повинно бути забезпечено матрацом з наматрацником, подушкою, бавовняною чи вовняною ковдрою, а також 1-2 комплектами постільної білизни (простирадло, підковдра, наволочка, 2 рушники).
Постільна білизна замінюється по мірі забруднення, але не рідше ніж один раз на тиждень. За погодженням з установами та закладами державної санітарно-епідеміологічної служби дозволяється прати постільну білизну вдома індивідуально батьками відпочиваючих у пришкільному таборі дітей.
Кімнати для гурткової роботи та ігрові
Кімнати для гурткової роботи та ігрові обладнуються столами та стільцями з урахуванням видів діяльності та у відповідності до зросту дітей.
У в а г а! Для обладнання кімнат для гурткової роботи забороняється використовувати табуретки та лавки замість стільців.
Ігрові кімнати (з розрахунку не менше 1 м2 на 1 особу) та гурткові кімнати (з розрахунку 1 кімната площею не менше 36 м2 на 50 осіб) повинні розміщатися у приміщеннях, площа і конфігурація яких можуть забезпечити правильне розташування меблів, сприятливі умови для зорової роботи школярів.
В ігровій кімнаті дозволяється встановлення телевізора та стільців для глядачів для перегляду телевізійних передач. Відстань від екрану телевізора до перших рядів стільців має бути не менше 2 м.
У в а г а! Рекомендується сумарна тривалість перегляду телепередач на день: для учнів 1-4-х класів не більше 1,5 години, для учнів 5-9-х класів не більше 2,5 години.
У кімнатах для гурткової роботи повинні бути створені умови, що повністю виключають можливість ураження дітей електричним струмом, хімікатами, вибуховими речовинами та іншими небезпечними для життя факторами.
При організації роботи гуртків можна використовувати навчально-матеріальну базу навчального закладу. Проте треба дотримуватися усіх вимог безпеки для вихованців пришкільного табору під час їх роботи на верстатах, швейному обладнанні тощо.
У в а г а! Дітям забороняється працювати в слюсарних, столярних, скульптурних та художніх майстернях без спеціального одягу.
Повітряно-тепловий режим
Ігрові кімнати, кімнати для гурткової роботи, спальні кімнат слід постійно провітрювати. Наскрізне провітрювання у цих приміщеннях обов'язково проводиться за відсутності дітей, однобічне можна проводити і під час занять чи сну. Тривалість провітрювання залежить від пори року, температури повітря надворі та всередині приміщення.
Температура повітря в ігрових, спальних кімнатах, кімнатах для гурткової роботи повинна бути не нижче 18 °С (при стрічковому заскленні — 20 °С); у спортивному залі — не нижче 17 °С.
Відносна вологість повітря в основних приміщеннях пришкільного табору нормується в межах 40-60%.
Вікна приміщень у будівлі пришкільного табору, що не орієнтовані на північ, повинні мати сонцезахисні пристрої або штори.
Освітлення
Усі основні приміщення пришкільного табору повинні мати штучне та природне освітлення.
Для загального освітлення кімнат для гурткової роботи та інших приміщень рекомендується використовувати люмінесцентні лампи типу ЛБ (білий колір) та ЛЕ (природний колір).
При використанні в якості джерела світла ламп накалювання обов'язкова наявність плафонів для них. У спальних кімнатах допускається використання плафонів закритого типу.
У в а г а! Перед початком роботи табору світильники необхідно очистити. Не дозволяється до цієї роботи залучати дітей та підлітків віком до 16 років. Несправні люмінісцентні лампи повинні зберігатися у недоступних для дітей місцях.
Вимоги до санітарно-технічного обладнання
Будівля пришкільного табору повинна бути обладнана функціонуючим водопроводом, каналізацією, забезпечена гарячим водопостачанням. У випадку їх відсутності вибір джерела водопостачання та системи каналізації узгоджується з державною санітарно-епідеміологічною службою. Необхідно передбачити наявність резервних джерел гарячої води на харчоблоці пришкільного табору.
Обідній зал їдальні обов'язково повинен бути обладнаним умивальниками з підведеною гарячою та холодною водою (з розрахунку 1 умивальник на 20 посадкових місць). Біля кожного умивальника має бути мило, електрорушник та/або паперові серветки (індивідуальні рушники).
Санітарні кімнати (для миття ніг перед сном влітку) повинні бути обладнанні: лавками, ємностями для теплої води, мисками, ківшиками, дерев'яними решітками.
Санітарні вузли організовуються окремо для хлопчиків та дівчаток (із розрахунку 1 унітаз на 15-20 осіб).
У в а г а! Категорично заборонено залучати дітей та підлітків до прибирання санітарних вузлів, місць загального користування (сходових кліток, прольотів та коридорів), миття вікон.
Будівля пришкільного табору повинна бути обладнана функціонуючими системами центрального опалення та вентиляції. У залежності від погодних умов у якості нагрівальних пристроїв можна використовувати радіатори, трубчасті нагрівальні елементи, вбудовані у бетонні панелі. Опалювальні прибори потрібно огороджувати зйомними дерев'яними решітками.
У в а г а! Для опалювальних приборів забороняється використовувати огорожі з дерев'яно - стружкових та дерев'яно-волокнистих плит.
Гігієнічні вимоги до режиму дня
Режим дня у пришкільному таборі повинен відповідати гігієнічним вимогам щодо оздоровлення дітей різних вікових груп; передбачати максимальне перебування дітей на свіжому повітрі, проведення оздоровчих, фізкультурних, культурно-масових заходів, організацію екскурсій, походів, ігор тощо. У ньому має бути враховано регулярне харчування дітей (перерва між прийняттям їжі не більше 3,5-4 годин) та післяобідній (денний) сон для дітей віком до 10 років (див, таблицю).
Складати режим дня необхідно так, щоб його можна було корегувати відповідно до погодних умов та стану здоров'я дітей.
Рекомендований режим дня у пришкільному таборі
Заходи
|
Час проведення
|
Пришкільний табір з перебуванням дітей у першу половину дня
|
Пришкільний табір
з перебуванням дітей
повний день
|
Збір дітей, ранкова зарядка
|
8.30-9.00
|
8.30-9.00
|
Ранкова лінійка
|
9.00-9.15
|
9.00-9.15
|
Сніданок
|
9.15-10.00
|
9.15-10.00
|
Робота за планом загону, суспільно-корисна праця, робота гуртків, секцій
|
10.00-12.00
|
10.00-12.00
|
Оздоровчі процедури
|
12.00-13.00
|
12.00-13.00
|
Вільний час
|
13.00-13.30
|
13.00-13.30
|
Обід
|
13.30-14.30
|
13.30-14.30
|
Повернення дітей додому
|
14.30
|
|
Денний сон (для дітей до 10 років)
|
|
14.30-15.30
|
Полуденок
|
|
15.30-16.00
|
Культурно-масові та спортивні заходи, робота гуртків та секцій
|
|
16.00-18.00
|
Вечірня лінійка, повернення дітей Додому
|
|
18.00
|